Er du nybegynner i jobbsøking? Eller er det lenge siden sist, og du er usikker på hvordan du skal skrive og hva som skal stå i jobbsøknaden? Her er noen tips til hvordan du kan få fram din motivasjon og det du kan bidra med på en tydelig, fengende måte. Foto: Photo by Chris Spiegl on Unsplash
CV og søknad henger sammen
En jobbsøknad er et brev du sender sammen med CV-en din når du søker jobb. Det er viktig at både CV og søknad er tilpasset stillingen du søker, og at de utfyller hverandre. En god søknad har et ryddig oppsett, går rett på sak og svarer tydelig på det arbeidsgiver vil ha svar på: Hva motiverer deg og hvorfor er du kvalifisert? Et brev på under en side, uten skrivefeil, er også viktig for å gi et positivt førsteinntrykk.
Forstå stillingen!
En forutsetning for å skrive en god søknad er at du har gjort et grundig forarbeid. Start med å lese stillingsannonsen nøye. Du må forstå hva jobben går ut på, hva du skal gjøre og hvilken rolle du skal ha. Bli også godt kjent med bedriften ved å lese nettsiden deres og/eller finn informasjon på andre måter. Finn ut alt du kan om ansatte, verdier, bransje, produkter, samarbeidspartnere, mulige utfordringer og fremtidsplaner. Når du har satt deg inn i alt du kommer over, og kjenner at «denne jobben vil jeg ha!»; skriv ned hvorfor. Disse stikkordene vil bli til god hjelp når du skal sette ord på motivasjonen din.
Argumenter
Nest trinn er å finne gode argumenter som du kan bruke til å overbevise arbeidsgiver om at du kommer til å gjøre en god jobb og passe perfekt inn i stillingen. Det å kunne sette ord på hva du kan bidra med, hvem du er og hva du står for er en forutsetning for å kunne svare kort og overbevisende på hvorfor du er kvalifisert. Tips: Ta for deg arbeidsoppgavene i stillingen, én etter én, og argumenter skriftlig for hvorfor du passer til jobben. Gå gjerne gjennom CV-en din på jakt etter gode eksempler på at du har gjort det samme, eller noe som ligner. Hva var det som gjorde at du lyktes? Når du er ferdig; lag en liste med dine viktige bidrag.
Få frem motivasjonen din
En god søknad fanger arbeidsgivers interesse umiddelbart med et avsnitt på 2-3 linjer der du går rett på sak med hvorfor du vil ha jobben. OBS! Her bør du ha fokus på hva du vil bidra med til arbeidsgiver og ikke kun hva som er positivt for deg. En god søknad skiller seg ut ved å sette ord på hva som motiverer: Ikke bare si at jobben virker spennende, interessant eller gir nye utfordringer – forklar hva som er spennende, interessant og utfordrende og hva du ønsker å bidra med.
Svar på stillingsannonsen!
Videre skal du argumentere for hvorfor du er rett kandidat for jobben. Hensikten med søknaden er å få deg inn på intervju, der vil du få utdype mer. Det er derfor viktig å vektlegge det viktigste og skrive på en tydelig måte, gjerne ved å bruke konkrete eksempler. I stedet for å skrive at du har samarbeidsevner, er det bedre å ta utgangspunkt i et konkret samarbeid du har deltatt i og så beskrive hvordan du samarbeider og hvilke tilbakemeldinger du har fått. Pass på at du svarer på det viktigste, og ikke bruk plass på ting som ikke er relevant!
En selvsikker avslutning
Avrund søknaden din med et kort avsnitt på 2-3 linjer. Her kan du oppsummerer dine viktigste bidrag og gjenta motivasjonen din og/eller oppfordre arbeidsgiver til å kalle deg inn på et intervju.
Kom på kurs!
En god søknad kan gjøre at du blir kalt inn på intervju, selv med lite erfaring, mens en dårlig søknad kan ødelegge inntrykket fra en sterk CV. Det å lære seg kunsten å skrive en god søknad kan derfor være avgjørende for at du skal lykkes i jobbjakten. Ønsker du å lære mer om hvordan du kan sette ord på motivasjon og det du kan bidra med, er du velkommen til Karrieresenter Østfold, enten på kurs eller i individuell veiledning ved å melde deg på/bestille time her.