På jobbjakt? Bruk alle rekrutteringskanaler!

blogg bruk alle rekrutteringskanaler

Følger du bare med på nav.no, finn.no eller andre stillingsdatabaser? Da går du kanskje glipp av mange mulige jobber og du begrenser mulighetene dine for å lykkes i jobbjakten. Navs Bedriftsundersøkelse for 2019 viser at bare 27% av alle som ble ansatt i en bedrift i Øst-Viken i første kvartal i 2019 ble rekruttert gjennom stillingsdatabaser som finn.no og nav.no. Resten, det vil si over 70%, fikk jobb på andre måter. Å bruke bedrifters hjemmesider og eget nettverk topper listen med tilsammen 28 %, mens sosiale medier, rekrutteringsbyråer og bruk av åpen søknad også gav ny jobb til mange. Maksimer sjansene dine for å få jobben du ønsker deg. I dette blogginnlegget gir vi deg tips til hvordan du kan ta i bruk flere rekrutteringskanaler. Foto: Photo by inlytics | LinkedIn Analytics Tool on Unsplash

Se film for å få vite mer om rekrutteringskanaler

Bruk bedriftens nettside aktivt

De fleste bedrifter har i dag en nettside der du finner informasjon om alt fra produkter og tjenester, til verdier og ansatte. Mange opplyser også om ledige stillinger og/eller muligheten for å sende åpen søknad. Meld deg på nyhetsbrevet til bedrifter du ønsker å holde et øye med, legg inn åpne søknader, følg med på nettsiden og hold deg oppdatert. Det kan være gull verdt den dagen du sitter på jobbintervju! Du kan lese mer om hvordan finne aktuelle bedrifter for din kompetanse her.

Bygg og bruk eget nettverk

Fortell til alle venner og bekjente at du ønsker en ny jobb. Øv inn en såkalt «heis-pitch». Det er kort, presis presentasjon av deg selv og hva du kan bidra med. Målet er at mottaker skal huske deg, selv etter et kort møte. Si «pitchen» din til andre så ofte du kan. Det kan hende personen du treffer på en fest kjenner noen, som kjenner noen, som trenger akkurat deg på grunn av økte oppdrag eller en sykemelding. Det å få en «fot inn» på en arbeidsplass kan være veien til en fast jobb, så ikke være kresen, ta imot alle muligheter til å bli kjent og vise hva du duger til. Er det en spesiell bedrift du ønsker deg inn i? Tenk nøye gjennom om du kjenner noen som har tilknytning til denne bedriften. Vil du bygge nettverk innenfor en bransje kan du delta på messer eller karrieredager. Har du tilgang til nettsiden kan du også se om du kjenner noen blant de ansatte. Vær åpen, interessert og imøtekommende.

Ta i bruk sosiale medier

Det er ikke sikkert at en LinkedIn-profil i seg selv vil gi deg jobb, men det å ha en slik profil vil uansett kunne bidra positivt i jobbjakten. Det å være tilstede i sosial medier viser at du er oppdatert og har digital kompetanse, noe som kan være svært viktig i seg selv. Men tenk nøye gjennom hvordan du presenterer deg på LinkedIn. Bestem deg for hvilken type stilling(er)/bransje(er) du vil selge deg inn i forhold til, og planlegg og tilpass profil, bilde og CV til dette. Tenke også gjennom hvordan du framstår og hva du legger ut andre steder i sosiale medier som for eksempel Facebook. Det er stor sannsynlighet for at arbeidsgiver vil google navnet ditt for å finne ut hva du er opptatt av og hva du står for. Google deg selv og fjern ting som ikke vil tjene deg som jobbsøker.

Få «en fot inn» gjennom et rekrutteringsfirma

Det å bli ansatt i et kortere vikariat gjennom et vikarbyrå eller rekrutteringsfirma er også en vei inn i arbeidsmarkedet. I tillegg er det en god måte å få erfaring, vise hvem du er og bygge nettverk. En del større bedrifter har også satt bort ansettelse av nye medarbeidere til slike byråer. Et oppdrag gjennom et rekrutteringsfirma kan dermed bli ditt springbrett inn på arbeidsmarkedet. Det finnes en hel rekke slike byråer som alle er ulike. Noen er nasjonale og noen er lokale, noen representerer spesifikke bransjer, noen fyller bare en viss type stillinger, noen ansetter kun for midlertidige stillinger og så videre. Se oversikt over byråer her. For skille mellom, og finne aktuelle rekrutteringsbyråer for deg, må du først gjøre deg godt kjent med de ulike byråene gjennom nettsiden deres. Tenk gjennom hva som er dine viktigste bidrag og hvilken type stilling du er kvalifisert for og interessert i. Ta de deretter kontakt byråer og vær tydelig på hva som er din kompetanse og dine ønsker og behov.

Send åpen søknad

En åpen søknad er en jobbsøknad som du kan sende til en arbeidsgiver uten at de har lyst ut en ledig stilling. I søknaden må du være tydelig på din motivasjon og tilby din kompetanse til en eller flere konkrete roller i bedriften. Får å lykkes med en åpen søknad er det viktig at du gjør deg godt kjent med bedriften og skriver en søknad rettet spesielt mot den. Mange bedrifter ønsker åpne søknader, men ikke alle. Står det ikke noe om det på nettsiden deres, kan det være lurt å ringe for å forhøre seg om dette på forhånd. Pass på at du får snakke med noen som kan svare, for eksempel personalansvarlig, leder eller avdelingsleder. Presenter kort kompetansen din og spør om de ønsker en søknad fra deg. Husk å notere ned hvem du snakker med og henvis til denne personen i søknaden. Vis interesse ved å ringe etter en ukes tid, og spør samtidig om det er greit at du holde kontakten dersom det ikke har behov for deg akkurat nå.

Ønsker du å lære om hvordan du kan formulere din «heis-pitch», tilpasse LinkedIn-profilen, skrive åpen søknad eller finne nye muligheter med din kompetanse? Bli med kurs og/eller bestill individuell karriereveiledning gratis på Karrieresenter Østfold.