Er du nyutdannet og synes det er vanskelig å sette ord på egen kompetanse når du søker jobb? Eller har du vært i arbeidslivet en stund og synes det er vanskelig å tydeliggjøre hva du faktisk kan? Du er ikke alene!
Det er ikke alltid like enkelt å formulere hva du faktisk kan, og hva som gjør deg til en god kandidat når du skal søke jobb. Her er 5 konkrete tips du kan bruke når du skriver CV og jobbsøknad, både som nyutdannet og om du har vært i arbeidslivet en lenge.
- Les studieplanen til studiet ditt
Et godt tips er å se på studieplanen fra utdanningen din. Her finner du en oversikt over studiets læringsutbytte – hva du har lært, hvilke emner du har hatt, og hvilke ferdigheter du har tilegnet deg. Det er fort gjort å glemme alle de små detaljene, men i studieplanen står det ofte spesifisert.
- Lag en liste over prosjekter du har vært involvert i
Enten det gjelder skoleprosjekter, jobberfaring eller frivillig arbeid – lag en liste over alle relevante prosjekter du har deltatt i. Tenk gjennom hvilke oppgaver du løste, hvilken rolle du hadde og hvilket resultat prosjektet førte til. Bruk listen som en påminner om hva du kan og har oppnådd, i tillegg til at den kan være en god måte å beskrive din kompetanse i praksis.
- Bruk kolleger eller medstudenter som sparringspartnere
Noen ganger kan det være vanskelig å vurdere egen kompetanse objektivt. Da kan det være lurt å spørre tidligere kolleger og medstudenter om hjelp. De kan ofte se styrker du selv ikke tenker over. Hva synes de du er god til? Hvilke ferdigheter har du vist i ulike sammenhenger som de har lagt merke til?
- Skriv ned tre oppgaver du har løst som du er stolt av
Dette er en god måte å hente frem dine beste prestasjoner på! Velg tre konkrete oppgaver eller situasjoner du har vært med på å løse, og som du er stolt av. Det kan være alt fra en stor eksamensoppgave, et viktig prosjekt på jobb eller noe du har gjort i frivillig arbeid. Tenk over hvordan du løste oppgaven, hva du gjorde og hvilke ferdigheter du brukte. Dette kan gi deg gode eksempler å trekke frem i CV-en, jobbsøknaden eller på intervjuet.
- Tenk over hvilke «myke ferdigheter» du har
Når vi skal setter ord på egen kompetanse, er det lett å fokusere på de tekniske eller fagspesifikke ferdighetene. Men ikke undervurder viktigheten av myke ferdigheter (ofte kalt “soft skills”), mange arbeidsgivere vektlegger disse ferdighetene høyt. Dette kan være evner som å kunne samarbeide, kommunikasjon, tidsstyring, eller å tilpasse seg nye situasjoner.
Trenger du flere verktøy og mer konkret veiledning for å beskrive kompetansen din og søke jobb? Da bør du sjekke ut vårt gratis nettkurs om jobbsøking!