Vi på Karrieresenter Østfold mener at karriereveiledning på et tidlig tidspunkt, like etter bosetting, kan bidra til at den enkelte innvandrer tar bedre gjennomtenkte og mer informerte valg, slik at veien til arbeid blir riktig og kortere. Men, de må vite om at vi finnes!
Over 25% av våre kunder oppgir at de har innvandrerbakgrunn, og av disse møter vi mange frustrerte; enkelte vet alt for lite om arbeidsmarkedet og arbeidskultur i Norge, noen er overkvalifiserte, noen kan ingenting om norsk utdanningssystem eller om fremgangsmåter for godkjenning av medbrakt kompetanse og noen kan ikke nok om hvor og hvordan søke ledige jobber. Både samfunnet og innvandrere selv ønsker at de skal komme i jobb så fort som mulig. Derfor kan karriereveiledning i en tidlig fase av integreringsløpet bidra til å unngå langsom integrering som gjør at mange mister både motivasjon, håp og kompetanse. Foto: Photo by Yingchou Han on Unsplash
Arbeidsledigheten i Norge er 1,7% uten innvandrere. Ledigheten blant innvandre er 5,9%. Blant disse er 10,6% fra Afrika.
(SSB, 3. kvartal 2018)
Unik mulighet for å gi og få informasjon
Karriereveiledning skal inneholde grundig kompetansekartlegging, kartlegging av utdanningsnivå, arbeidserfaring fra både betalte og ikke betalte jobber, språkkunnskaper og eventuelt andre kompetanser. Ved å fange opp hva man liker å jobbe med, hvilke interesser som driver en og hvilke personlige kunnskaper hver enkelt har, blir det enklere å planlegge målrettede tiltak. I tillegg til kompetansekartlegging gir vi informasjon om arbeids- og utdanningsmuligheter i Norge, kompetansekrav, forskjellige godkjenningsordninger av medbrakt kompetanse og tilbud om opplæring og veiledning i jobbsøking og andre søknadsprosedyrer. En veiledningssamtale er derfor ikke bare et verktøy for å kartlegge kompetanse, men også et viktig middel for å formidle vesentlig informasjon om norske metoder og muligheter.
Verdifulle og individuelt tilpassede tilbud
Med tilbud om gruppeveiledninger til elever og deltakere, har Karrieresenter Østfold i mange år samarbeidet med norskopplæringssentrene og introduksjonsprogrammene i alle store kommuner i fylket. Tilbakemeldingene vi får er at gruppeveiledningene oppleves som relevante, nyttige og motiverende for flyktninger og inspirerende og lærerike for lærere og NAV-veiledere. Alle som deltar på våre gruppeveiledninger får tilbud om individuelle samtaler der hver enkelt får veiledning tilpasset utdannings- og språknivå, livssituasjon og behov. Tilbakemeldingene er at disse samtalene synes de er enda mer verdifulle for dem.
Kompetanse Norge, et nasjonalt organ for kompetansepolitikk, i samarbeid med UDI og IMDI fikk i 2016 oppdrag i å utvikle et elektronisk kartleggingsverktøy der nyankomne flyktninger selv skulle registrere egen kompetanse og erfaring mens de sitter i mottak, det vil si, i en tidlig fase av integreringsløpet. Dette ble testet ved Ankomstsenter i Råde, og Karrieresenter Østfold bidro også her aktivt i både testen og pilotprosjektet med innspill til videreutvikling.
Vi bør komme tidligere på banen
På den andre siden leser vi nesten daglig om at integreringsarbeid ikke gir ønskede resultater – selv om vi i Norge, sammenlignet med EU, USA, Canada, Australia og New Zealand, er blant de 10 beste landene på å integrere innvandrere og deres etterkommere inn i samfunnet. Samtidig er det ingen tvil om at vi kan bli bedre.
Vi vet at mange innvandrere ikke deltar på norskopplæring eller i introduksjonsprogram, og derfor har de heller ikke kjennskap til våre gratis tjenester. Derfor ønsker vi å få rettet markedsføringen mot denne gruppa. For det kan være avgjørende at arbeidsinnvandrere, eller de som kommer til Norge gjennom familiegjenforening, får god karriereveiledning på et tidlig tidspunkt i integreringsløpet.