En jobbsøknad har som hensikt å overbevise arbeidsgiveren om at du er motivert for arbeidsoppgavene, kan utføre dem – og at du egner deg på arbeidsplassen. Det finnes ingen fasit for hvordan en jobbsøknad helst skal se ut, men nedenfor får du noen gode tips. Grafikk: Avia
Se film for tips til søknaden og alt du trenger å vite om jobbsøking
Hvor lang bør en jobbsøknad være?
En god huskeregel er å holde teksten i jobbsøknaden på én A4-side. Da har du plass til å gi en grundig beskrivelse av deg selv, uten at arbeidsgiveren blir overveldet av informasjon. Arbeidsgiveren har ofte en stor bunke med søknader som skal leses – vær derfor nøye med å luke ut unødvendig informasjon. Samtidig bør innholdet i jobbsøknaden følge en viss struktur. Det gjør det lettere for arbeidsgiveren å følge argumentasjonen om hvorfor du er riktig kandidat for jobben.
Få fram motivasjonen tidlig i jobbsøknaden
I innledningen av søknaden bør det raskt komme fram hvor du har funnet stillingen. Det kan også være lurt å skrive hvilken stilling du søker på, ettersom arbeidsgiveren kan ha utlyst flere ledige stillinger. Samtidig bør innledningen på søknaden gi leseren en kort beskrivelse av din bakgrunn – i tillegg til en forståelse for din motivasjon for å søke på stillingen. Hvorfor har du lyst til å jobbe akkurat hos denne bedriften, utføre bestemte arbeidsoppgaver – eller jobbe med et spesielt fagfelt?
Vis at du kan gjøre jobben!
I hoveddelen av jobbsøknaden bør du argumentere for at du faktisk kan utføre oppgavene som hører til jobben. Her trenger du ikke bare gjenta det som allerede står i CV-en, men heller beskrive hvordan din kompetanse og erfaring kan komme til nytte i den aktuelle stillingen. Her kan du med fordel trekke fram hvordan din kompetanse kan møte arbeidsgiverens behov. Kom gjerne med fremtidsrettede eksempler på hvordan du kan bidra i den aktuelle stillingen. Slike eksempler kan hjelpe arbeidsgiveren med å se for seg akkurat deg som en del av virksomheten.
I tillegg bør det komme fram i søknaden at du har satt deg godt inn i virksomheten og fagområdet som hører til stillingen. Vis derfor at du har kjennskap til bransjen, bedriften, stillingen og arbeidsoppgavene. Det forteller arbeidsgiveren at du er oppdatert på og engasjert i fagfeltet.
Trekk fram personlige egenskaper i din jobbsøknad
Mot avslutningen av søknaden kan du beskrive hvordan dine personlig egenskaper kan egne seg på arbeidsplassen. Igjen kan du bruke forklarende eksempler på hvordan din personlighet kan ha en positiv effekt for arbeidsgiveren. Du kan også vise til hvordan andre mennesker beskriver din personlighet. På den måten kan du trekke fram mye positivt, uten at det virker som selvskryt!
Til sist bør du oppsummere og minne arbeidsgiveren på hvorfor du er riktig kandidat. Gjenta derfor hvorfor du vil gjøre jobben, hvorfor du kan gjøre jobben – og hvorfor du egner deg til å gjøre jobben.
Ønsker du veiledning til å skrive en jobbsøknad, kan du bestille gratis karriereveiledning her.