Kunderådgiver i bank – et yrke for deg?

Kunderådgiver i bank – et yrke for deg?

Vi på Karrieresenter Østfold har fått mulighet til å intervjue Finansrådgiver Camilla Winther hos DNB, og har fått en beskrivelse av hva yrket kunderådgiver/finansrådgiver innebærer. Går du med en drøm om å jobbe innen dette yrket kan du få nyttig informasjon om dette her! Foto: Pexels.

En jobb som kunderådgiver i banken innebærer å snakke med mange ulike mennesker, og du må trives godt med å kommunisere med alle. Ingen situasjon er lik, og det er viktig å finne en god løsning for kundene innenfor de rammene vi har. Det er en spennende jobb med mange muligheter for utvikling innad i bedriften. Hos oss jobber det mennesker som har bakgrunn innen blant annet IT, markedsføring, investering og forsikring.

– Camilla Winther

1: Hva skal til for å få jobb som kunderådgiver i bank?

Det er mest vanlig å ha en Bachelorgrad innen økonomi. Det kan for eksempel være fra BI eller fra høyskolen (Bachelor i Økonomi og administrasjon).

2: Finnes det muligheter til å jobbe i bransjen uten formell utdannelse?

Personlige egenskaper er også veldig viktig når vi skal ansette. og i enkelte tilfeller kan det være mulig å få jobb uten den formelle kompetansen, dersom personen har en annen interessant bakgrunn/arbeidserfaring som kan egne seg med tanke på å jobbe som kunderådgiver.

3: Hva er viktig når banken skal ansette nye medarbeidere?

Det er helt nødvendig at du er en person som er glad i å kommunisere med mennesker, og er en ekstrovert type. Du må være selvgående og ha evne til å ta avgjørelser, da det ofte er hektisk å jobbe som kunderådgiver. Det er også viktig at du er grundig i ditt arbeid. Vi jobber av å selge bankens produkter basert på kunden behov, så det er også viktig at du er en selgertype.

Foto: Pexels.

4: Er det mulighet for andre arbeidsoppgaver/utviklingsmuligheter innad i bedriften?

Det er mange utviklingsmuligheter, og banken er stadig i utvikling. Det er ikke usannsynlig at det om 5 år finnes helt nye arbeidsoppgaver/stillinger vi ikke har tenkt på i dag. På min arbeidsplass blir vi oppmuntret til å få faglig påfyll i form av kurs og utdanning. Dersom man ønsker å jobbe innen nye områder er det gode muligheter til å endre arbeidsområdet innad i bedriften. Dette avhenger av ditt egen engasjement og driv. Man kan for eksempel gå fra å jobbe med kunderådgivning til å jobbe med markedsføring eller forretningsutvikling for å nevne noe.

5: Har du noen tips til de som ønsker å søke jobb hos dere? (hvor legges ledige stillinger ut?)

Vi legger ut ledige stillinger på Finn.no. og har også ledige stillinger på vår hjemmeside. Et nyttig tips for å få en «fot innenfor» er å ta kontakt med oss på telefon for å høre om det er mulighet for å sende en åpen søknad. Det er også en del som er i kontakt med oss når de studerer. Noen har fått sommerjobb hos oss rett etter studiet og det er en god mulighet til å få vist frem hvem man er og om man har de egenskapene som gjør at man passer inn på arbeidsplassen. Ellers så kan jeg nevne at det er alltid er lurt å sjekke ut sitt eget nettverk i forhold det å komme seg inn i en bedrift på generell basis.

Søke jobb? Se filmer og lær deg alt om jobbsøkerprosessen.

6: Hvordan ser fremtiden ut for dette yrket? (Økt behov for bemanning)?

Jobbinnholdet vil stadig være utvikling, og jeg ser for meg at behovet vil være likt som det er nå i dag.

Les mer om fremtidens arbeidsliv.