Gode grep for bedre samarbeid om karriereveiledning etter integreringsloven

Illustrasjonsbilde av rapport

Godt samarbeid mellom karrieresentre og kommuner er viktig for å sikre god karriereveiledning for nyankomne flyktninger. FAFOs ferske rapport løfter fram seks konkrete grep som kan styrke veiledningsarbeidet, og viser hvordan aktørene kan jobbe sammen for å gi flyktninger bedre muligheter for rask integrering i arbeidslivet.

Introduksjonsprogrammet er et opplæringsprogram som kommunene er pålagt å tilby til nyankomne flyktninger og innvandrere mellom 18 og 55 år, som er bosatt i en kommune etter avtale med IMDI. Det skal forberede de til arbeid eller utdanning i Norge. Introduksjonsprogrammet er regulert etter Integreringsloven. Formålet med loven er at innvandrere tidlig blir integrert i det norske samfunnet og blir økonomisk selvstendige. Loven skal bidra til at innvandrere får gode norskkunnskaper, kunnskap om norsk samfunnsliv, formelle kvalifikasjoner og en varig tilknytning til arbeidslivet. Loven fastsetter at alle som er i målgruppen for introduksjonsprogrammet har rett og plikt til kompetansekartlegging og karriereveiledning før oppstart. Ansvaret for kompetansekartlegging er hos kommuner og ansvaret for karriereveiledning er hos fylkeskommune og fylkesvise karrieresentrene. Kompetansekartlegging og karriereveiledning skal sikre at den enkelte får et tilpasset og målrettet program. Samarbeid mellom kommuner og fylkesvise karrieresentrene er nøkkelen til å lykkes i dette arbeidet.

FAFO rapport om karriereveiledning for nyankomne flyktninger og innvandrere

På oppdrag fra HK-dir undersøkte FAFO hvordan obligatoriske karriereveiledningen fungerer for nyankomne flyktninger. Høsten 2023 fikk de tilleggsoppdrag å undersøke hvilke tiltak som kan gi en god karriereveiledning, i Fafo-notat 2024:09 fremlegger de funnene. Her indentifiserer de forskjellige grep som både kommuner og karrieresentre opplever som velegnet for et godt samarbeid om karriereveiledning. De anbefaler også hvordan disse grepene kan utformes i praksis.

Resultat er FAFO’s anbefalinger om seks gode grep som kan gi god karriereveiledning:

  1. Etablere møteplasser og kontaktflater som bringer relevante aktører fra karrieresentre og kommuner sammen.
    • Karriereveiledere og programrådgivere bør jevnlig ha direkte dialog med hverandre om temaer som er nyttig med tanke på veiledningen.
    • Dette kan ha form for faste kontaktpersoner, digitale møter eller fysiske samlinger lokalt og på regionalt nivå, gjerne en kombinasjon av flere former.
  1. Fleksibilitet knyttet til tidspunkt for karriereveiledning
    • Benytte muligheten til å utsette den obligatoriske karriereveiledningen ved behov.
    • Det ligger et handlingsrom i bør-formuleringen i integreringslovens paragraf 11.
    • Programrådgivere kan ta avgjørelser om senere tidspunkt for karriereveiledning for deltakere som har behov for dette.
  1. Formidling av informasjon til deltaker før veiledningen
    • Flere karrieresentre har produsert og tatt i bruk standardisert informasjon om norsk arbeidsliv og utdanning, og om hva obligatorisk karriereveiledning er.
    • Materiellet kan variere fra korte filmer til omfattende webinarer som gjennomføres i sanntid for grupper som samles fysisk i kommunene.
    • Eksisterende informasjonsmateriale bør samles, kvalitetssikres, tilrettelegges på flere språk, og gjøres enkelt tilgjengelig for karrieresentre og kommuner.
  1. Informasjon om deltaker til karriereveileder før veiledningen
    • Rutinemessig overføring av informasjon om deltaker til karriereveileder. Formøter mellom programrådgivere og karriereveiledere kan bidra til overføring av relevant informasjon om deltakeren som ikke blir tilstrekkelig dekket gjennom kompetansekartleggingen.
    • Rutiner tilrettelegges på en måte som er praktisk gjennomførbar og i tråd med personvernlovgivningen.
    • Karrieresentrene bør klargjøre hvilken informasjon det er viktig å få i forkant av veiledningen.
  1. To veiledningsmøter med hver deltaker
    • Ved behov tilby to veiledningsmøter. En forutsetning for at to møter skal være et godt grep er at tiden mellom møtene benyttes konstruktivt, for eksempel utforske mer utdannings- og/eller jobbmuligheter.
  1. Heve kvaliteten på karriereveileders notat
    • Det kan være fordelaktig med systematisk tilbakemeldinger fra kommunene om både kvaliteten på notater og hvordan notatene blir brukt.
    • Karrieresentre og kommuner bør komme til felles forståelse om notatet skal skrives for deltaker eller programrådgiver, om hva slags informasjon der er hensiktsmessig å ha med i notatet.

 

Karrieresenter Østfold og fylkets kommuner har et veletablert og godt samarbeid

Karrieresenter Østfold har siden 2016, lenge før vi fikk den nye integreringsloven, deltatt og bidratt i flere prosjekter i regi av IMDI, UDI og HK-dir (tidligere Kompetanse Norge) for å prøve ut både elektronisk kompetansekartlegging og tidlig karriereveiledning av nyankomne flyktninger. I forbindelse med disse prosjekter har vi inngått skriftlig samarbeidsavtale de store kommunene i fylket. Etter innføring av obligatorisk kompetansekartlegging og karriereveiledning av alle nyankomne flyktninger i 2021 har vi videreført vår allerede god og veletablert samarbeid. Kontaktpersoner, faste kommunikasjonskanaler, gode rutiner, felles seminarer, samarbeidsmøter og erfaringsdelinger bidrar til at samarbeidet blir stadig bedre.

Jobber du som programrådgiver og ønsker å lære mer, dele erfaringer med kollegaer og samarbeidspartnere? Meld deg på vår neste samarbeidsmøte på tirsdag, 15. oktober i Fredrikstad.